Verantwoording
Deze MVO-zelfscan is gebaseerd op ISO 26000, de internationale richtlijn voor maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties. Stichting Stimular heeft de onderdelen van ISO 26000 geselecteerd die aansluiten bij de werkpraktijk van MKB bouw- en infrabedrijven en aansluiten bij de vragen over MVO in aanbestedingsdocumenten van opdrachtgevers van deze MKB bedrijven. De thema’s en onderwerpen uit ISO 26000 zijn vertaald naar concrete vragen die relevant zijn voor MKB bouw- en infrabedrijven. In onderstaande tabel is de aansluiting van de MVO-zelfscan op de structuur van ISO 26000 toegelicht.
Alle kernthema’s van ISO 26000 zijn in de scan meegenomen.
Aansluiting bij structuur ISO 26000
MVO-zelfscan | Aansluiting bij structuur ISO 26000: Kernthema’s en gerelateerde onderwerpen, (sub)paragraaf |
1 Medewerkers | Kernthema Arbeidspraktijk, 6.4 |
|
Onderwerp 4: Gezondheid en veiligheid op het werk, 6.4.6 |
|
Onderwerp 5: Persoonlijke ontwikkeling en training op de werkplek, 6.4.7 |
|
Kernthema Betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap, 6.8 Onderwerp 3: Het scheppen van werkgelegenheid en het ontwikkelen van vaardigheden, 6.8.5 |
2 Milieu | Kernthema Het milieu, 6.5 |
|
Onderwerp 1: Voorkomen van milieuvervuiling, 6.5.3
Onderwerp 2: Duurzaam gebruik van hulpbronnen, 6.5.4 |
|
Onderwerp 3: Matiging van en aanpassing aan klimaatverandering, 6.5.5 |
3 Klanten | Kernthema Klantaangelegenheden, 6.7 |
|
Onderwerp 3: Duurzaam gebruik van producten en diensten, 6.7.5 |
|
Onderwerp 4: Dienstverlening aan klanten, ondersteuning, oplossen van klachten en geschillen, 6.7.6 |
4 Maatschappij | Kernthema Betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap, 6.8 |
|
Onderwerp 3: Het scheppen van werkgelegenheid en het ontwikkelen van vaardigheden, 6.8.5
Onderwerp 7: Maatschappelijke investering, 6.8.9 |
5 Ketensamenwerking |
Betrekken van stakeholders 5.3.3 Kernthema: Bestuur van de organisatie, 6.2 De invloedssfeer van een organisatie, 7.3.3 |
|
Kernthema Eerlijk zakendoen, 6.6 Onderwerp 4: Het bevorderen van maatschappelijke verantwoordelijkheid in de waardeketen |
|
Kernthema Mensenrechten, 6.3
Onderwerp 1: Gepaste zorgvuldigheid (due diligence) |
6 MVO-beleid en –dialoog |
Betrekken van stakeholders 5.3.3
Kernthema Bestuur van de organisatie, 6.2 Integreren van maatschappelijke verantwoordelijkheid in de hele organisatie, 7.4 |
|
Hoe een organisatie richting geeft aan maatschappelijke verantwoordelijkheid, 7.4.2 |
|
Betrekken van stakeholders 5.3.3
Communicatie over maatschappelijke verantwoordelijkheid, 7.5 |